Od sirove kafe do soljice espresa

Cak 230 kompanija iz 22 zemlje imalo je u halama trscanskog sajma svoje standove, koje je od 28. do 30. oktobra obislo vise od 8.000 posetilaca, sto profesionalnih kupaca, sto obicnih ljubitelja espresa

Tekst: Marko Petrović, Foto: Aleksandar Dakić

 

Svi koji u proizvodnji espreso kafe u svetu nešto znače okupili su se od 28. do 30. oktobra ove godine peti put u poslednjih deset godina na Triestespresso Expu. Ove godine sajam je privukao rekordan broj izlagača – čak 230 kompanija iz 22 zemlje imalo je u halama tršćanskog sajma svoje štandove, koje je obišlo više od 8.000 posetilaca, što profesionalnih kupaca, što običnih ljubitelja espresa.

Na tim štandovima moglo se naći sve što ima neke veze sa espresom – od sirovog zrna kafe do espreso kafe u šoljici. Najviše je, naravno, bilo izlagača iz Italije, zemlje u kojoj se dnevno popije više od 30 miliona šoljica kafe i u kojoj postoji između 600 i 700 pržionica i isto toliko brendova espreso kafe.

Predstavili su se proizvođači espresa i uvoznici sirove kafe, proizvođači aparata za espreso, kako onih profesionalnih tako i onih manjih, namenjenih za upotrebu u kancelarijama i kod kuće, mlinova za kafu, aparata za pakovanje i vakuumiranje, šoljica za kafu i prateće opreme…

 

 

Ove godine je, međutim, i broj stranih izlagača znatno povećan, budući da su bile zastupljene čak 22 zemlje, što je dvostruko više nego pre dve godine. Pored zemalja koje su već standardni učesnici na Triestespresso Expu, kao što su Kolumbija, Gvatemala, Indija, Indonezija, ove godine prvi put su se pojavili i proizvođači kafe i opreme za kafu iz Jemena, Koreje, Vijetnama…

Organizatori sajma Fiera Trieste Spa, Associazione Caffe Trieste, Privredna komora Trsta i SCAE, imaju razloga da budu zadovoljni, jer je uprkos svetskoj ekonomskoj krizi poseta bila veća nego pre dve godine, a više je bilo i izlagača. Komercijalni direktor tršćanskog sajma Alesandro Sieti ističe za Market da je broj posetilaca veći za 10, a izlagača za sedam odsto nego 2008. godine.

Paralelno sa sajmom održavane su i prateće manifestacije, kao što je bilo ekipno takmičenje nacionalnih timova barista, potom i Cup Tasting Championship, italijansko polufinale koje predstavlja kvalifikacije za svetsko prvenstvo Cup Tasting SCAE, italijansko prvenstvo kafe-barista CIBC (IPKB) – polufinale koje vredi kao kvalifikacije za World Barista Championship WBC, a organizovani su i kursevi za pripremu espresa i za njegovu degustaciju u organizaciji Univerziteta za kafu u Trstu.

 

 

Ovogodišnji sajam ukazao je i na to da se trendovi u industriji kafe kreću ka tome da se sve više kafe pije u kancelariji ili na poslu. U skladu s tim, veoma su bili zastupljeni mali aparati za espreso, koji su pogodni za korišćenje kod kuće i na poslu, ali po kvalitetu kafe gotovo da uopšte ne zaostaju za velikim profesionalnim aparatima.

Naravno, ima i onih proizvođača koji treba još mnogo da se potrude kako bi dostigli kvalitet i dizajn kakav nude, recimo, Italijani. Uz to ide i veća ponuda kapsula i ćaldi (filter vrećica) za pripremu espresa u tim malim aparatima.

Jedan od kurioziteta sajma došao je iz Indonezije: jedan od tamošnjih proizvođača kafe predstavio je espreso koji se dobija od divlje kafe i čija je cena 900 dolara po kilogramu. Razlog za to je, kako nam je objasnio vlasnik kompanije, što ta vrsta kafe raste samo u divljini, te je nije moguće pripitomiti i uzgajati, zbog čega mesečna proizvodnja iznosi svega 20 kilograma. Najveći deo proizvodnje te kafe, inače stopostotne arabike, plasira se na tržište Japana, mada ju je moguće naći i u nekim evropskim zemljama.

 

 

Uprkos tome što je iz godine u godinu primetan rast broja izlagača i posetilaca, na sajmu ipak ne nameravaju da menjaju nešto u njegovoj periodici.

– Ovaj format u potpunosti odgovara događaju ovakve vrste. Da bismo organizovali sajam ovog tipa, moramo vrlo naporno da radimo bar godinu i po dana kako bismo postigli rezultate koji nas zadovoljavaju. Baš zbog toga što imamo izlagače iz mnogo zemalja, komplikovanije nam je i da organizujemo sajam. Zato mislimo da je najbolje da zadržimo ovu dinamiku – kaže Alesandro Sieti za Market.

Uprkos očekivanjima da će ove godine sajam organizovati u novim halama, to se, ipak, nije dogodilo. Potreba za izgradnjom novog sajma, kako kažu, i dalje postoji, jer će raspoloživih 11.000 kvadratnih metara izložbenog prostora postati nedovoljno. Kad će se to dogoditi, međutim, najviše zavisi od papirologije, jer kako kažu na sajmu, lako je izgraditi halu, ali je mnogo teže izboriti se s birokratijom.

Grad kafe
Trst nije slučajno postao mesto na kom se organizuje sajam espreso kafe. U tom gradu postoji bar pedesetak proizvođača espresa, među kojima je i Illy, uz Lava­zzu i Kimbo jedan od najvećih na svetu. Osim toga, tršćanska luka je već duže od dva veka glavna za uvoz sirove kafe u Italiju, pa i celu Evropu. Samo kroz bescarinsku zonu u Trstu godišnje prođe oko dva miliona džakova sirove kafe, namenjenih tržištu Evrope, ne računajući Italiju.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


four × 3 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>